Pedagog i Psycholog

Drodzy Rodzice,

Kontynuujemy zdalne nauczanie. To co jeszcze wczoraj było na wyciągnięcie ręki, dziś realizujemy za pośrednictwem Internetu. Rozumiem, że to wciąż może rodzić wiele pytań, wątpliwości. Nie tylko u nas, dorosłych, ale również u naszych dzieci.

Różnimy się między sobą i różnią się też nasze dzieci. Są takie, które w obecnej sytuacji czują pewne podekscytowanie, ciekawość, a nawet radość. W końcu nie trzeba chodzić do szkoły i tyle nowych ciekawych rzeczy dzieje się wokół. Są jednak i takie, które z dużym niepokojem i lękiem stale sprawdzają portale informacyjne, dopytują dorosłych, poszukują informacji o zagrożeniu. Jeszcze inne mówią: dość! Już nie mogą oglądać, słuchać, czytać i rozmawiać na temat zagrożenia koronawirusem. Wszystkie, nawet te szczęśliwe, z różnym natężeniem i częstotliwością odczuwają nieprzyjemne emocje. Ten strach, zupełnie zrozumiały w obecnej sytuacji, wymaga od Was – Rodziców szczególnego zaopiekowania się swoimi dziećmi.

W trakcie rozmów dotyczących tego co się dzieje, ważne są nie tylko przekazywane informacje (treść dostosowana do wieku dziecka), ale także sposób w jaki to zrobimy. Jeśli jesteście w niepokoju, będzie to miało wypływ na Wasze dziecko. Dzieci jak mało kto, odbierają nasze emocje, ,,zarażają się nimi” dlatego bardzo ważne jest zadbane o siebie. Pamiętajcie, że w tym wyjątkowym czasie, możecie korzystać ze wsparcia innych dorosłych, zaplanować rodzinne rytuały a także czas przeznaczony na korzystanie z social mediów.

Oprócz zadań przedmiotowych i zadanych lekcji, zachęcam Was i Wasze dzieci do sprawdzania zakładki PEDAGOG PSYCHOLOG na e-mailu Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Niewodnicy nspniewodnica@wp.pl. Zamieszczamy tam różne informacje, ćwiczenia oraz gry, pomagające w radzeniu sobie z różnymi emocjami.

Jeżeli mają Państwo jakieś pytania, przeżywają trudności, prosimy o kontakt mailowy:

annagorzkowska.t@gmail.com

gontarczukaneta@gmail.com

Pozostajemy w gotowości, by towarzyszyć Państwu i Waszym dzieciom oraz służyć wsparciem w tym trudnym okresie.

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy dużo zdrowia Waszym Rodzinom

Drogi Rodzicu,
Rozumiemy, że zadania, które wykonujesz w domu z dzieckiem/dziećmi zajmują dużo czasu. Do tego często dochodzi praca zawodowa, obowiązki domowe, etc. Wszyscy znaleźliśmy się w trudnej sytuacji. Tym bardziej warto zwrócić szczególną uwagę na dziecko, jak sobie radzi, przyjrzeć mu się uważnie. I sobie oczywiście też dobrze jest się przyjrzeć, zatrzymać, zapytać się jak my sami się czujemy, czego potrzebujemy, aby poczuć się lepiej. Bo My – Rodzice też jesteśmy ważni, ale w ferworze obowiązków, często nas przytłaczjących – zapominamy o sobie, o tym, jak ważne jest, żeby zadbać o siebie. To my dajemy siłę naszym dzieciom. Ta siła paradoksalnie rodzi się w spokoju, w większej świadomości siebie, swojego ciałą, w uważności.

Uważność lub z angielskiego – mindfulness to ostatnio bardzo modne słowa. Warto zapoznać się z tym terminem. Co to jest uważność i jakie korzyści przynosi.

W dużym skrócie uważność to skupianie się na tym co jest tu i teraz. Co widzę, co słyszę, co czuję. Obserwowanie siebie, swojego otoczenia, swojego wnętrza. Po co to wszystko? Chociażby po to, żeby nie zwariować w świecie otaczających nas zewsząd bodźców, zachęt, reklam, nakazów, zakazów i ciągłego gonienia za efektywnością. Korzyści, które można wynieść z praktyki uważności, z pewnością przerosną poniesiony wkład – dzięki większej samoświadomości, byciu w kontakcie z tym, co dzieje się w tej konkretnej chwili, dzieci będą lepiej radziły sobie z trudnymi emocjami, będą spokojniejsze, mniej podatne na stres, łatwiej będzie im skupić się na bieżących sprawach i zadaniach.

Czy to trudne?  Nauka uważności przeważnie nie przychodzi sama z siebie. W przełamanie aktualnych nawyków i wzorców trzeba włożyć energię i poświęcić na to czas (zgodnie z zasadą: krótko, ale systematycznie). Większość dzieci, po początkowym zachęceniu, z czasem sama garnie się do praktykowania uważności. Inne potrzebują więcej czasu, by przełamać swoje bariery. Z pewnością pomocny będzie przykład płynący z góry – jeśli Twoje dziecko zobaczy, że Ty znajdujesz codziennie czas i chętnie ćwiczysz, łatwiej mu będzie również się zaangażować.  Podczas zabaw – bądź uważny względem potrzeb dziecka i dostosuj czas trwania zabawy do jego możliwości. Pamiętaj, żeby w przypadku dzieci najlepiej sprawdza się metoda “mniej znaczy więcej a krócej znaczy efektywniej”. podążaj za dzieckiem, bacznie je obserwuj, zapytaj, które zabawy sprawiają mu najwięcej radości i są dla niego najbardziej interesujące. Warto po każdej zabawie zapytać dziecko, jak mu się ona podobała? Jak się teraz czuję? Jak się czuje jego ciało? Zadbaj o to, żeby to był wasz wspólny czas. Wycisz telefon, skieruj swoją uwagę na “tu i teraz”.  Pamiętaj, że każde ćwiczenie wykonujecie wspólnie. Życzymy dużo radości podczas wspólnej zabawy.

Polecamy książkę Eline Snel “Uważność i spokój żabki”. Autorka jest terapeutką; która w oparciu o swoją pracę i  praktykę w roli mamy, opracowała własną metodę relaksacji dla dzieci. Metoda ta oparta jest właśnie na uważności i była już szeroko testowana w szkołach podstawowych w Belgii i Holandii z bardzo pozytywnym skutkiem.

Wysyłamy Państwu kilka ćwiczeń na uważność oraz również link do wysłuchania ćwiczeń, może komuś ta forma do pracy z dzieckiem się spodoba . Ucząc się zdalnie w domu, warto robić sobie przerwy (tak jak w szkole) i wykorzystać je np. na ćwiczenia uważności lub na zabawę.

Mamy nadzieję, że uda się znależć czas dla tych najważniejszych osób w naszym życiu.

Poniżej linki do ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q

https://www.youtube.com/watch?v=QdNWszYUpwE

W załączeniu również ciekawa gra do wydruku.

Anna Gorzkowska – psycholog szkolny

Aneta Gontarczuk – pedagog szkolny